top of page
AkiSel

Rafael na Zamku Królewskim w Warszawie


Zamek Królewski w Warszawie, może się poszczycić nowym nabytkiem. Do zbioru Muzeum trafił rysunek „Postać żołnierza w zbroi all’antica”, autorem jest  Raffaello Sanzio, którego znamy  jako Rafael. To pierwsze dzieło włoskiego mistrza od momentu zaginięcia, podczas II wojny  światowej Portretu młodzieńca.


„To jedno z najcenniejszych dzieł w polskich zasobach. Widać cały talent twórcy. Jego kreska jest swobodna, szybka i perfekcyjna” – mówi PAP dyrektor Zamku prof. Wojciech Fałkowski.


„Rysunek w rozmiarze 27,2 x 17,5 cm wykonano piórem i brązowym tuszem na dwóch cienkich warstwach czerpanego papieru” – powiedziała dr Katarzyna Garczewska-Semka z działu konserwacji Zamku Królewskiego. „W przeciwieństwie do obrazów na desce czy płótnie rysunki na papierze są szczególnie podatne na uszkodzenia, czynniki atmosferyczne, temperaturę, wilgoć i działanie światła” – wyjaśniła. „Dlatego prezentujemy go w sali bez okien i w półmroku. Szyba ochronna całkowicie odcina dostęp promieni UV, ale niestety światło widzialne ma szkodliwy, i niestety nieodwracalny wpływ na papier, który ulega naświetleniu. Dlatego rysunek będzie wystawiany tu tylko przez tydzień” – dodała

 


Zaproszenie na wystawę dzieła Rafael w Zamku Królewskim w Warszawie


„Jest to bardzo ważny moment dla polskiej kultury. […] do kolekcji zamkowej trafił nowy nabytek – rysunek autorstwa Rafaela. Stanie się on częścią ogólnego zasobu kulturalnego Polski. Podwyższy rangę polskich zbiorów na świecie” – powiedział prof. Fałkowski. „Rysunek, który dziś prezentujemy przypomina nam o bolesnej stracie, jaką poniosła polska kultura w czasie II wojny światowej – o `Portrecie młodzieńca` (około 1510 r.) z kolekcji Czartoryskich, który wówczas zaginął. Ten rysunek jednocześnie wpisuje się w strategię Zamku - tworzenie wielkiego zbioru sztuki włoskiej” – dodał. Według prof. Fałkowskiego, „sztuka włoska była bazą dla całej kultury europejskiej, dla całego kontynentu aż do początku XIX wieku”.


Według Marty Zdańkowskiej z Ośrodka Sztuki Zamku Królewskiego, „Postać żołnierza w zbroi all'antica to prawdopodobnie rzymski bohater Gajusz Mucjusz Scewola pojmany do niewoli przez króla Etrusków, Porsennę Scewola miał włożyć rękę do ognia, by udowodnić, że nie lęka się tortur ani śmierci – pod wrażeniem jego odwagi i determinacji Porsenna go uwolnił. Rysunek wykonano między 1506 a 1510 r. "Na rysunku widzimy cały talent Rafaela. Jego kreska jest swobodna, szybka lecz perfekcyjna" - podkreślił prof. Fałkowski. "Rysunek jest skończonym dziełem, mimo że nie widać w nim dopracowania czy wręcz `wymęczenia`. Z jednej strony swobodna kreska, z drugiej - całościowe ujęcie, elegancja i precyzja. To znamionuje największych mistrzów" - dodał.



Comments


bottom of page